Kundservice

Här hittar du svar på dina undringar om Hembatteri.nu, samt svar på vanliga frågor inför en installation av hembatteri.

Allmänt


Hur fungerar Hembatteri.nu?

Hembatteri.nu är en offerttjänst där du enkelt får kontakt med upp till fyra intresserade installatörer av hembatterier nära dig. Genom att jämföra erbjudanden från flera installatörer säkerställer du att du inte betalar för mycket. Installatörerna vet att de konkurrerar med varandra och ger dig sina bästa erbjudanden. På detta sätt kan du också jämföra lösningar, tidsåtgång och få inspiration till de olika val som måste göras.

Det enda du behöver göra är att fylla i formuläret. Vi väljer då ut de installatörer som är mest intresserade av att få dig som kund. De kontaktar dig och du kan sedan tacka ja till ett erbjudande, eller tacka nej till alla. Tjänsten har inga bindningar och är helt kostnadsfri.

De företag som har anslutit sig till Hembatteri.nu betalar oss en summa för att få dina kontaktuppgifter. Varken vi eller installatörerna sparar dock dina kontaktuppgifter eller säljer dem vidare. Tjänsten följer alla de regler om integritetsskydd som finns.

Kostar det något att använda Hembatteri.nu?

Vår tjänst är gratis och utan bindningar. Det enda det kostar dig är några minuter av din tid. Genom att jämföra flera installatörer säkerställer du att din installation blir så bra som möjligt och att du inte betalar i onödan.

Installatörerna betalar en fast summa för att få möjlighet att konkurrera om dig som potentiell kund. Det gör att vi kan hålla det enkelt och kostnadsfritt för dig att få bra erbjudanden.

Vilka står bakom Hembatteri.nu?

Hembatteri.nu är helt oberoende av branschens aktörer. Vi är varken knutna till något installationsföretag eller någon branschorganisation. Hembatteri.nu är endast en marknadsplats där husägare och installatörer kan mötas.

Tjänsten drivs av företaget Nettbureau som har liknande verksamhet i hela Skandinavien och delar av Europa. I Sverige driver vi bland annat tjänster som Värmepump.se, Solceller.nu och Laddbox.nu. Med över 10 års erfarenhet och ett egetutvecklat datahanteringssystem kan du känna dig trygg med att använda Hembatteri.nu.



Din förfrågan på Hembatteri.nu


Varför har jag bara matchat med en installatör? Då kan jag ju inte jämföra!

Normalt sett blir du kontaktad av flera installatörer (dock maximalt 4 stycken). Ibland blir det inte så och det beror på flera samverkande faktorer, till exempel var du bor. På vissa platser i Sverige saknar vi aktiva installatörer. På andra platser finns för närvarande bara en aktiv installatör.

Vi utvecklar dock tjänsten kontinuerligt och allt fler företag ansluter sig, så försök gärna igen efter några veckor. Då kan flera installatörer ha tillkommit.

Varför får jag besked om att inga installatörer kan ge mig erbjudanden?

Ibland hittar vi inga installatörer som kan matcha dina behov. Det beror på att vi just då inte har täckning där du bor eller för den typ av installation du vill få utförd.

Vi utvecklar ständigt Hembatteri.nu och nya installatörer ansluter sig regelbundet, så försök gärna igen efter några veckor.

Jag har skickat in en förfrågan och fått besked om att installatörer ska kontakta mig, men jag har inte hört något från någon. Vad ska jag göra?

Normalt tar det 1–2 dagar innan du hör något. Om du inte har blivit kontaktad av någon installatör efter 3 arbetsdagar, kan du e-posta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., så undersöker vi vad som har hänt.

Jag vill inte bli uppringd. Kan jag få skriftliga erbjudanden?

Om du bara är intresserad av skriftliga erbjudanden, kan du skicka e-post till oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och berätta detta, så informerar vi installatörerna. Då får du endast erbjudanden via e-post eller sms.

Jag ångrar att jag skickade in en förfrågan. Vad ska jag göra?

Om du har skickat in en förfrågan, men av något skäl ångrar dig, kan vi givetvis hjälpa till. Skicka e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., så stryker vi din förfrågan. Du kommer då inte att bli kontaktad av någon.

Jag vill inte ha kontakt med en eller flera av de installatörer som ni uppgivit ska kontakta mig. Kan ni stryka den/dem?

Även om du redan har eller har haft kontakt med något av företagen, är det stor chans att du får ett bättre erbjudande när de vet att du jämför flera installatörer.

Om du trots allt inte vill bli kontaktad av specifika företag kan du skicka e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. och berätta det, så stryker vi förfrågan till dem.

Måste jag använda ett företag genom Hembatteri.nu om jag har använt tjänsten?

Nej, du är aldrig bunden till någonting när du använder Hembatteri.nu.

De erbjudanden du får kommer från seriösa installatörer i ditt närområde och det är ofta tillräckligt för att hitta rätt, men det står dig fritt att även kontrollera med andra företag. Du tjänar på att jämföra ordentligt innan beslut.

Hjälper ni mig att välja installatör?

Nej, vi är en oberoende marknadsplats för hembatterinstallationer. Vi kan inte lägga oss i processen mellan dig och företagen.

Däremot är Hembatteri.nu en bra hjälp på vägen. Du får på ett enkelt sätt kontakt med installatörer som är genuint intresserade av att hjälpa dig skaffa hembatteri. Jämför dem och gör ditt val.

Hur väljer jag installatör?

Ingen installatör tycker det är konstigt att du jämför flera och väljer en av dem. Det är helt normalt. Om en installatör förstår att du inte jämför riskerar du att få betala för mycket.

Ta emot erbjudanden/offerter och gör ditt val. Ett av de bästa sätten att kontrollera ett företag är att fråga hur många installationer de har gjort tidigare och begära referenser. Att sedan ringa tidigare kunder brukar bara kännas positivt för dessa. De får då berätta om hur installationen gick.



Integritetsfrågor


Kan jag få erbjudanden utan att fylla i formuläret?

Att fylla i formuläret är tyvärr den enda möjligheten för att vi ska kunna matcha ihop dig och intresserade installatörer. Vi är dock mycket noga med integritetsskyddet. Läs mer i vår dataskyddspolicy.

Varför måste jag dela med mig av personuppgifter?

Det är för att du ska kunna få personliga erbjudanden. Det är flera faktorer som påverkar en installation av hembatterier, så det går inte att få erbjudanden baserat på till exempel endast adressen. Därför behöver installatörerna dina kontaktuppgifter.

Den övriga information vi ber om i formuläret behöver vi för att kunna välja ut intresserade installatörer. Dessutom gör det processen mellan dig och företagen enklare och snabbare. Läs gärna mer i våra användarvillkor.

Hur hanterar ni integritetsfrågor, GDPR och radering av data?

Du som använder Hembatteri.nu kan vara trygg med att informationen du fyller i inte används till något annat än att ge dig erbjudanden på hembatterier inom 30 dagar. Informationen om dig kommer inte att användas till något annat eller spridas.

Vi följer noga reglerna om datalagring i GDPR. Om du önskar att all information om dig raderas omedelbart, kan du skicka e-post till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., så ser vi till att så sker.

Kommer ni att skicka reklam till min e-post? Lägger ni till mig på en mejllista?

Vi har inga e-postlistor och skickar inte ut någon form av marknadsföring via e-post. Givetvis delar vi heller inte din e-postadress med någon annan.

Det enda e-postmeddelande du kommer att få ifrån oss är det som bekräftar att du har skickat in formuläret. Du kommer inte att höra ifrån oss mer.

Om du använder Gmail kan det hända att du ser annonser i din inbox. Det kan se ut som att vi skickar något till dig, men det är helt enkelt en annonsplacering som Google använder sig av. Hembatteri.nu betalar ibland för annonser och då kan det hända att vi dyker upp där. Det är tyvärr inte möjligt att förhindra detta.

För att undgå att exponeras för annonser i din inbox kan du säkerställa att du har delat upp den enligt Googles standardinställningar (Primär, Social, Kampanj). Då slipper du störas av annonser i din primära inbox. Läs hur du gör här.



Övrigt


Här ovan finns inget svar på min fråga. Vad gör jag?

E-posta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., så återkommer vi med svar.